Leerlinggerichte hulp
Leerlinggerichte hulp
Motorische ondersteuning:
- opvolging van de fijne en grove motoriek
- aandacht voor mobiliteit: overleg en/of oefening bij verplaatsingen binnen en buiten de school (hulp bij oriëntatie, aangepast vervoer, rolstoelgebruik, schooluitstappen, veiligheid…)
- oefenen van meervoudige opdrachten
- ondersteuning tijdens de lessen lichamelijke opvoeding, praktijk en techniek
- ondersteuning van de schrijfmotoriek: aandacht voor het belang van het schrijven als psychomotorische training/-ontwikkeling, aangepast tempo of extra tijd, extra kopieën, aangepast schrijf-, reken- en tekenmateriaal, aanleren van laptopgebruik of aangepast typen…
- hulp bij het toepassen van multimedia (digitale agenda, voorleessoftware, apps…).
Onderwijskundige en cognitieve ondersteuning:
- opvolgen van het leerproces
- samen op zoek gaan naar een passende, efficiënte studiemethode en -organisatie
- praktisch-organisatorische ondersteuning bieden
- oefenen in gestructureerd en planmatig leren denken
- opvolgen, ondersteunen en stimuleren van ruimtelijk inzicht en oriëntatie
- opvangen van leerstoflacunes en opvolgen van de leerstof bij afwezigheden ten gevolge van ziekte, trager werktempo…
Socio-emotionele ondersteuning:
- vertrouwensrelatie opbouwen
- ondersteunen van het socio-emotioneel welbevinden
- stimuleren van een positief zelfbeeld en realistische competentiebeleving
- aandacht voor positieve mogelijkheden, leren omgaan met beperkingen
- sociale vaardigheden stimuleren, opvolgen van welbevinden in de klasgroep